Alice Richard is a sustainability catalyst, designing and leading inspiring learning experiences that help bring sustainability and meaningful content to life. As a former innovation consultant, United Nations staff member, and product designer, Alice’s career has been built around products and collaborations that drive positive change. Today, with her sustainability training company Co-CREATE ImpACT, she provides services to a wide range of educational institutions, non-profit organizations, and corporations. She runs Sustainable Development Goal training for the United Nations, designs game-based approaches to energy sustainability for the European Commission and gets big businesses such as Oracle to ‘think out of the box’.

She has worked with a number of international schools in Switzerland including Le Rosey and Ecolint, as well as higher education institutions such University of St Gallen and Boston University, nurturing students changemaking skills and using play to explore the consequences of our actions.

Alice brings together genuine passion for making the world a better place with her 20+ years of experience and expertise to advance sustainability on a daily basis with inclusive, energising and thought-provoking training.

Website:  https://cocreateimpact.com/
LinkedIn:  https://www.linkedin.com/in/alice-richard/

Sessions:

Développer des compétences transformationnelles pour le développement durable

Pour transformer le monde, nous devons nous transformer nous-mêmes. Les défis mondiaux auxquels l'humanité est confrontée sont de plus en plus complexes, avec des crises qui s'enchaînent et se croisent. Nous, les humains, sommes le problème. Il existe une vision de ce qui doit se passer et un plan d'action mondial appelé les Objectifs de Développement Durable (ODD), mais le monde ne progresse pas actuellement vers ces objectifs. Nous n'avons pas la capacité intérieure de faire face à nos problèmes. Il est essentiel de sensibiliser les élèves à notre monde, mais nous devons aller plus loin. Nous devons passer d'une vision extérieure à une perspective intérieure et développer les compétences transformationnelles nécessaires pour contribuer à une société plus durable. Cette session présentera les Inner Development Goals (IDGs) (une boîte à outils de compétences transformationnelles pour le développement durable), explorera le changement d'esprit que nous devons faire et comment les enseignants peuvent agir comme un modèle en soutenant le développement intérieur des élèves. Venez avec un esprit ouvert pour cette session interactive.

Developing transformational skills for sustainable development

In order to transform the world, we need to transform ourselves. The global challenges facing humanity are increasingly complex, with the cascading and intersecting crises. We, humans, are the problem. There is a vision of what needs to happen and a global plan of action called the Sustainable Development Goals (SDGs), but the world is currently not making progress towards these goals. We lack the inner capacity to deal with our problems. Educating students about our world is critical, but we need to go further. We need move from an external focus, to an inside perspective and develop the transformational skills needed to contribute to a more sustainable society. This session will introduce the Inner Development Goals (IDGs) (a tool kit of transformative skills for sustainable development), explore the mind shift we need to make and how teachers can act as a role model in supporting students’ inner development. Come with an open mind for this interactive session.

Exploiter le pouvoir du jeu pour donner vie à la durabilité

Les jeux sont plus qu'un simple moyen amusant de faire participer vos élèves. Le jeu est un outil de transformation qui a le pouvoir de transmettre un contenu significatif et de motiver les élèves à agir pour faire progresser la durabilité à l'école et à la maison. Le développement durable est un sujet vaste et complexe, qui est souvent abordé d'une manière qui est à la fois lourde en contenu et centrée sur des problèmes individuels. Mettre le jeu au service de la durabilité démontre la nature interconnectée des défis auxquels nous sommes confrontés et souligne la nécessité d'adopter des approches systémiques. Les jeux offrent des environnements attrayants permettant d'explorer, d'expérimenter, d'apprendre et de co-créer de différentes manières, ce qui entraîne des changements de mentalité, des modifications de comportement et des actions positives. Nous jouons à des jeux depuis l'aube de l'humanité et, dans la culture romaine antique, un seul mot, "ludus", signifiait école, jeu et jeu de société. Aujourd'hui, en tant que société, nous jouons à plus de jeux que jamais, mais les utilisons-nous suffisamment en classe? Venez assister à cette session ludique sur l'utilisation des expériences d'apprentissage par le jeu pour former les futurs champions de la durabilité.

Harnessing the power of play to bring sustainability to life

Games are more than just a fun way to engage your students. Play is a transformative tool that has the power to convey meaningful content and motivate students take action to advance sustainability both inside school and at home. Sustainability is a vast and complex topic, which is often conveyed in a way that is both content heavy and focused on individual problems. Harnessing play for sustainability demonstrates the interconnected nature of the challenges we face and highlights the need for systems thinking approaches. Games offer engaging environments to explore, experiment, learn and co-create in different ways, leading to mindset shifts, changed behaviours and positive action. We have been playing games since the dawn of humanity and in ancient Roman culture, there was one word ‘ludus’ that had the meaning of school, play and boardgame. Today, as a society we play more games than ever before, but are we using them enough in the classroom? Come along to this playful session about using gamified learning experiences to nurture future champions of sustainability.